Inilah 4 Amalan Yang Perlu Dilakukan Ketika Bertemu Orang Lain

Amalan yang perlu dilakukan ketika bertemu orang lain? Pernahkah anda terfikir mengenainya? Atau anda sendiri tidak tahu apa yang perlu dilakukan ketika bertemu orang lain.
Di dalam Islam sendiri telah mengajar umatnya untuk melakukan sesuatu ketika bertemu orang lain. Di sini saya ingin kongsikan empat cara atau amalan yang perlu dilakukan ketika bertemu orang lain.
Mengucapkan Salam
Hadis yang bermaksud: “Bahawasanya seseorang bertanya kepada Rasulullah s.a.w. – ‘Amalan apakah yang terbaik dalam Islam?’ Rasulullah s.a.w. menjawab – ‘Memberikan makanan dan mengucapkan salam kepada orang (muslim) yang engkau kenal mahupun yang tidak kenal.'” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Bemuka Manis atau Senyum
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Janganlah engkau meremehkan perbuatan kebaikan daripada sesuatu apa pun, walaupun sekadar menyambut saudaramu dengan muka yang manis.” (Riwayat Muslim)
Berjabat Tangan
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Tidaklah dua orang muslim saling bertemu lalu keduanya berjabat tangan, melainkan diampunkan dosa keduanya sebelum keduanya saling berpisah.” (Riwayat Abu Dawud, Tirmizi dan Ibnu Majah)
Berkata-kata Dengan Baik 
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Perkataan yang baik adalah sedekah.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Wallahuaklam. Begitulah di antara amalan yang perlu dilakukan ketika bertemu orang lain atau seseorang, biarpun serumah. Sentiasalah mengamalkannya, insyaAllah kita akan dirahmati Allah s.w.t.
Amalan Yang Perlu Dilakukan Ketika Bertemu Orang Lain

Sumber : blog.mohdisa.com
loading...
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==